تبلیغات
وبلاگ تخصصی گرافیک و انیمیشن وبلاگ تخصصی گرافیک و انیمیشن - همنشینی هنر بومی ایران با هنر غرب در کارهای گرافیک قباد شیوا
 

همنشینی هنر بومی ایران با هنر غرب در کارهای گرافیک قباد شیوا

نویسنده: انسان موضوع: مبانی و اصول هنر،  گرافیک، 

 


پوستر قباد شیوا برای یازدهمین جشن هنر شیراز
بسمه تعالی
همنشینی هنر بومی ایران با هنر غرب در کارهای گرافیک قباد شیوا
شاید اولین چیزی که در برخورد با پوسترهای شیوا به ذهن متبادر می‌شود احساس نزدیکی با آنهاست و در اصطلاح خودمانی تصور کردن آنهامی‌باشد.این ویژگی یکی از اصلی‌ترین و باارزش‌ترین خصایص پوسترهای قباد شیوا می‌باشد. در حقیقت شیوا با نگاهی جهانی پوسترهایش را طرح میزند که این را می‌توان محصول سالهای تحصیل و تمرین در فرنگستان و بازبینی و تحقیق آثار بزرگان دانست. او به خوبی از ترکیب‌بندی‌ها و دانش هنری غرب آشنایی دارد. اما آنچه در کار او مهم است استفاده همزمان از این دانسته‌ها و علوم خود بعلاوه‌ی سرمایه‌ی غنی تصویرگری ایرانی است.
او در کارهای خود نوعی همنشینی بین هنر بومی ایرانی و هنر و علم غربی ایجاد کرده است و البته در اکثر کارهایش چنان از عهده‌ی این امر برآمده است که این همنشینی نه تنها آزار دهنده نیست که برعکس بسیار دلنشین نیز می‌باشد. معمولاً گرافیست‌ها را با شاخصه‌های خاص خودشان میشناسیم و کارهای آنها را بر اسا یک سری المانهایی تشخیص داده و معرفی میکنم که در دراز مدت تبدیل به سبک و سیاق کاری آنها می‌شود و در صورتی که از غنای تصویری خوبی برخوردار باشد و مورد تأیید جامعه‌ی حرفه‌ای هنرمندان و منتقدین قرار گیرد به مرور زمان و با توجه به شرایط جامعه تبدیل به یک سبک شده و در صورت منحصر به فرد بودنش با نام آن شخص پیوند می‌خورد.
پوستر کنگره فارس شناسی از قباد شیوا
در مورد قباد شیوا می‌توان گفت در اکثر کارهایش از نوعی تصویرسازی خاص خود استفاده می‌کند اما به هیچ وجه خود را وابسته به این نوع از کار نکرده و خود را در آن اسیر نمی‌کند. او به فراخور نوع کارهایش متناسب با موضوع و خلاقیت و اید‌ه‌ی خود ممکن است از هر نوع تکنیکی استفاده کند. در خیلی از پوسترهای او از عکس استفاده شده است و در بسیاری از آنها نوشته و تایپ نقش اصلی را ایفا میکنند.
قباد شیوا
اما نوع نقش و رنگهای مورد استفاده‌ی او در اکثر کارها (مخصوصاً پوسترهای با مخاطب داخلی) رنگ و بوی ایرانی دارند، استفاده از رنگهای گرم و پرجلای مینیاتورهای ایرانی، المانها و ترکیب‌بندی‌های نگارگری‌ها به شکلی غیرمستقیم و بسیار ظریف در کارهای او دیده می‌شود. کلید موفقیت و جذابیت کارهای او نیز دقیقا همین استفاده‌ی اصولی و دقیق از این عناصر با رویکردی نو و امروزی می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌ها و جذابیت‌های کاری او بکارگیری لی‌اوت به عنوان جزیی فعال و پویا از تصویر به صورت حساب شده می‌باشد. او به نحوی بسیار خلاقانه از خطوط شکسته‌ی نستعلیق در کارهایش بهره می‌برد و بیشترین استفاده را از انرژی آنها می‌برد. این مطلب را بیشتر در کارهای متأخر او می‌بینیم. همین روند استفاده از خطوط شکسته‌ی نستعلیق در کارهای سالهای پیش اوست که منجر به پیدایش شبه فونت لطیف‌تر و روانتری در آثار متأخر او می‌شود که اکنون دیگر دارای پختگی لازم شده و به یک امضا برای شیوا تبدیل شده است.
پوستر بزرگداشت سعدی از قباد شیوا
http://www.shivadesign.com/
http://www.qoqnoos.com/body/graphic/shiva-ghobad/master.htm
http://www.britannica.com/search?query=Shiva,%۲۰Ghobad
http://en.wikipedia.org/wiki/Ghobad_Shiva
http://www.jazirehdanesh.com/find.php?item=۱۹.۵۷۲.۸۲۸.fa

 

() نظرات