تبلیغات
وبلاگ تخصصی گرافیک و انیمیشن وبلاگ تخصصی گرافیک و انیمیشن - مقاله/كالبد شكافی یك كار چاپی
 

مقاله/كالبد شكافی یك كار چاپی

نویسنده: انسان موضوع: گرافیک،  چاپ، 

 

یكی از تمرینات بسیار كارآمد در زمینه حرفه ای شدن در چاپ و تشخیص مسائل مختلف آن بررسی و كالبد شكافی یك كار چاپی است.

این تمرین را می توانید با داشتن یك لوپ یا ذره بین چاپ با قدرت بزرگنمایی بیش از 8 برابر به خوبی انجام دهید. در مواردی چنانچه لوپ های قوی تری داشته باشید كارآیی های پژوهشی مختلفی به شما می دهد. در این خصوص بزرگنمایی 50 برابر را به شما پیشنهاد می كنیم كه تا حدودی كار میكروسكوپ را انجام می دهد. لذت دیدن برخی جزئیاتی كه با این لوپ به شما دست می دهد ارزش خریدنش را دارد. چه باید كرد؟
از امروز نمونه های چاپی مختلفی كه در پیرامون خود می بینید بردارید و با لوپ به جزئیات آن نظر كنید. اگر با ترام و جزئیات آن آشنا نیستید به مقالات قبلی یا به سایت Afravi.com  رجوع كنید. شناخت ترام و جزئیات آن كمك بسیار موثری به این بررسی و كالبد شكافی می كند. نمونه های جمع شده را یكی یكی نگاه كنید. اگر در نمونه هایتان جعبه وجود دارد آن را باز نمایید و درباره جزئیات آن كه توضیح آن داده خواهد شد دقت نمایید. چه چیزهایی بایستی كنترل شود؟
بسیار خوب اكنون نمونه های مختلف جمع شده را كه شامل لیبل، جعبه، بروشور، كاتالوگ و موارد متعدد دیگر است در كنار خود دارید این نكته را در نظر داشته باشید كه احتمالاً موارد مشكل دار داخلی بسیاری خواهید یافت اما نمونه های خارجی به دلیل اینكه كالاهای صادراتی هستند عیب و نقص كمتری دارند بنابراین سعی كنید از همه نمونه های داخلی و خارجی در مجموعه خود داشته باشید. در مورد بسته بندی محصولات، این نكته كاملاً مشخص است كه كالای ارزشمند در بسته بندی نفیس تر ارائه می شود به عبارت دیگر چون قیمت و ارزش كالا زیاد است، می توان روی جعبه آن نیز سرمایه گذاری كرد و نمونه جعبه بهتری ارائه نمود. در این مورد بسته بندی بسته عطرهای مختلف حرفهای بسیاری برای گفتن دارند، این نوع جعبه ها را نیز در مجموعه خود اضافه نمایید اكنون موارد زیر را در مورد تك تك نمونه ها بررسی كنید.

1- خروجی فایل چگونه است؟
كار را با لوپ بررسی كنید. خروجی فایل از چه نرم افزاری گرفته شده؟ از نرم افزارهای برداری یا بیت مپ؟ (برای دریافت تفاوت های بردار و بیت مپ به مقالات قبلی یا سایت Afravi.com و یا کتاب "آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند" مراجعه كنید.
با لوپ روی نوشته به خصوص نوشته های ریز و ظریف نگاه كنید. چنانچه خروجی بردار می باشد نوشته ها یا به عبارت دیگر خم ها صاف و مرتب است. اما اگر خروجی بیت مپ باشد همین قسمت ها كنگره دار یا به عبارت دیگر رنجه رنجه دیده می شود.
این اتفاق زمانی حادث می شود كه كار نهایی خود را در نرم افزارهای بیت مپ مثل Photoshop بسته اید یا اینكه كار نهایی را تبدیل به تصویر كرده باشید.
شاید از خود بپرسید كه، كارهای چاپی‌ای که به شكل بیت مپ خروجی گرفته شده از این نظر مشكل خاصی ندارد و كسی با ابزار لوپ به كار نگاه نمی كند؟
درست است اگر یك كار چاپی كه ضرورت داشت از نرم افزارهای برداری چون CorelDRAW یا FreeHand   خروجی گرفته شود، از Photoshop خروجی بگیریم در نظر عوام بدون مشكل است. اما این نكته را یقین بدانید كه مقایسه همین كار با نمونه ای كه از برداری خروجی گرفته شده در نظر عوام هم متفاوت دیده خواهد شد و بدون ابزار هم، كار چاپی بهتر از نمونه مشکل دار، تشخیص داده می شود. اما گرافیست حرفه ای یا ناظر چاپ با كارفرمای غیر مطلع از مسایل فنی تفاوت دارد. بنابراین وقتی كارهای مختلف را مرور می كنید به نوع خروجی بردار یا بیت مپ دقت داشته باشید و اشكالاتی كه در اثر خروجی بیت مپ ملاحظه می كنید را مد نظر بگیرید و از انجام آن در كار خود، پرهیز كنید. مشكلاتی چون كاهش وضوح طرح گرافیكی در نوشته ها  بخصوص نوشته های ریز.2- كار چاپی چند رنگ است؟
در این مورد نظر شما را به مقاله قبلی جلب می كنم (چگونه تعداد رنگهای یك كار چاپی را تشخیص دهیم)  به اختصار اینكه نمونه ها را كنترل نمایید و تعیین كنید كه كار چاپ شده چند رنگ است یا اینكه لازم بود این نمونه بخصوص چند رنگ چاپ شود تا زیباتر و نفیس تر باشد. 3- شیوه چاپ نمونه ها چیست؟
نكته با اهمیت دیگری كه بایستی به آن دقت داشته باشید شیوه چاپ نمونه های جمع آوری شده است شیوه چاپ به موارد متعددی بستگی دارد از جمله: جنس چاپ شده مثل (کاغذ، مقوا، BOPP ،PVC ، فلز و ...)، كیفیت جنس چاپ شده (مثل دقت ترام‌ها، وضعیت چاپی و ...) شكل جنس چاپ شده (ورق، به حالت قوطی، شکلهای مختلف دیگر و ...) و حتی تیراژ آن (1 نسخه یا 000/000/1 نسخه). اما دقت كنید كه شكل جنس چاپ شده ممكن است بعد از چاپ تغییر كرده باشد (به شماره 4 در همین مقاله رجوع کنید)
از اینجا شروع كنید كه جنس نمونه چاپ شده را بررسی نمایید. اگر جنس مورد نظر كاغذ و مقواست احتمال اینكه افست باشد وجود دارد مشروط به اینكه كیفیت چاپ خوب باشد یعنی دقت ترام ها حدوداً بین lpi 150 تا lpi 200 باشد. برای تشخیص دقت ترام یا lpi به مقاله dpi, ppi lpi,   در سایت Afravi.com رجوع نمایید. در آن مقاله یاد خواهید گرفت كه lpi كارهای چاپی را چگونه تشخیص دهید. اما اگر كار چاپی روی BOPP  (جنس هایی مثل انواع چیپس ها و پفك ها) صورت گرفته و كیفیت چاپ نیز در حد lpi 120  تا lpi 200 است و البته تیراژ آن نیز زیاد است (مثل پفك نمكی یا انواع چیپس و بستنی چوبی) یقیناً چاپ به یكی از روشهای هلیو یا فلكسو انجام شده است.
چاپ هلیو دقیق تر از فلكسو است اما ممكن است نمونه چاپی در دست شما با نمونه ای از ماشین چاپ هلیو چاپ شده باشد كه كیفیت خوبی نداشته است. بنابراین پارامتر كیفیت در تشخیص شیوه چاپ هلیو و فلكسو قابل استفاده نیست. در این مورد باز هم لوپ به كمك شما خواهد آمد. ماهیت چاپ فلكسو با توجه به استفاده از کلیشه های برجسته به گونه ای است كه در اطراف بخش های مختلف به نظر می رسد كه خط نازكی ایجاد شده است. به عنوان مثال در اطراف نوشته های تك رنگ با لوپ نگاه كنید اثر چاپ فلكسو را مشاهده خواهید كرد.
بنابراین یكی از پارامترهای تشخیص فلكسو از هلیو وجود خط نازك سفید ایجاد شده در اطراف تنپلات های تک رنگ است).
در مورد چاپهای دیگر چون سیلک، تامپو، داغی Hot foil نیز که از کیفیت های پایین تری برخوردارند نکته های بسیاری وجود دارد.
سیلک و تامپو: با این دو شیوه چاپ تقریباٌ می توان روی هر جنسی چاپ کرد اما چیزی که نشان دهنده چاپ به وسیله یکی از این دو شیوه به طور قطع است شکل ماده چاپ شونده است، برای مثال ظرف پلاستیکی ماست و ... که بطور مستقیم بر روی آنها چاپ صورت گرفته به یکی از این شیوه ها انجام شده است.
البته در راه تشخیص شیوه چاپ روی مواد نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارد که شرح و بسط همه آنها مجال خود را می طلبد اما در اینجا به همین مختصر بسنده می کنیم تا شاید وقتی دیگر. 4- مراحل کار چگونه است؟
شاید بهتر بود این قسمت را در ابتدا بررسی می کردیم اما چون ذکر این نکته کمی نا آشناتر از نکات دیگر بود در آخر قرار گرفت. یک پروژه چاپی تنها شامل یک کارت ویزیت، بروشور، پوستر و یا یک جعبه ساده نیست که مراحل آن تا اندازه روشن و واضح باشد. در واقع رسیدن به یک بسته بندی نفیس آگاهی فراوانی در خصوص همه بخش های درگیر در پروژه چاپی از طراحی گرفته تا لیتوگرافی و چاپخانه و مراحل تکمیلی کار می خواهد با بررسی نمونه های زیبا و نفیس که معمولاٌ در بسته بندی های ارزشمند همچون عطرهای مختلف یافت می شود، می توان به اطلاعات مفید و کاربردی فراوان دست می یابیم.
ممکن است در نظر اول با دیدن یک جعبه عطر تشخیص دهید که این جعبه تک رنگ چاپ شده است اما بررسی دقیق آن احتمالاٌ به نتایج متفاوتی می انجامد. مثلاٌ اینکه یک مقوای ساده را در ابتدا متالایز کرده اند یعنی به روی آن یک لایه با ظاهر فلزی چسبانده اند، بعد چهاررنگ ترکیبی و دو رنگ تفکیکی چاپ شده است و به دنبال آن سلفون مات چسبانده اند و در موضوع های مختلف UV کار شده است و بعد به وسیله ماشین لتر پرس برجسته کاری شده و در قسمتهایی Hot foil و ...
بنابراین می بینید که بر روی یک جعبه کوچک چقدر کار شده است و طبیعتاٌ هزینه تولید این جعبه بسیار بالا رفته است.
در کارهای حرفه ای چاپ بسیار پیش می آید که کارفرما نیاز به تولید یک بسته بندی نفیس را دارد و هزینه های آن را هر چقدر باشد می پذیرد اما به نظر شما اگر قبل از رسیدن به این مرحله تمرینات گفته شده را انجام نداده باشیم قادر خواهیم بود به بهترین نحو خواسته کارفرمای خاص خود را برآورده کنیم؟
توصیه: اگر از دست اندرکاران طراحی تا چاپ هستید بخصوص اگر با سفارشات مختلف چاپی سر و کار دارید، از دیدن و بررسی دقیق کارهای چاپی غافل نشوید.
هر نمونه چاپی اطلاعات بسیار ارزشمندی در درون خود دارند که می تواند در آینده برای شما پول ساز باشد.  

 

() نظرات